Moldova. Nivel energetic de mare risc

Incapacitatea de a-și reforma sectorul energetic ca și dependența de scheme dubioase de livrare a energiei electrice, reprezintă principalele riscuri pentru securitatea energetică a Republicii Moldova.

Centrala de la Cuciurgan / Foto: Agora.md

La sfîrșitul acestei luni, Ministerul Economiei de la Chișinău ar urma să finalizeze contractul privind recepția de energie electrică încheiat cu Energokapital, o controversată firmă de distribuție.

Apoi,  ar trebui organizată o nouă licitație, aleasă cea mai bună ofertă și încheiat un contract care să garanteze cetățenilor și întreprinderilor din Republica Moldova primirea constantă de curent electric, la un preț cît mai bun.

Din păcate însă, nu sunt semne că se va renunța la actuala schema de asigurare a energiei electrice, care ajunge la consumatori prin intermediul unei firme-căpușă ce îmbogățește bugetul și conturile off-shore ale puterii din Transnistria, iar acordul tacit al Chișinăului demonstrează că ar exista interese în această schemă din partea guvernanților.

În plus, nici actualul context geopolitic nu este favorabil, în condițiile în care Ucraina se confruntă cu o dimininuare a resurselor sale energetice (deci e incapabilă să exporte), iar rețelele de interconectare cu România rămîn doar un vis frumos.

Asta face ca Moldova să nu poată ieși din actuala stare de dependență energetică. Să vedem detaliile.

Circa 80 la sută din energia electrică de care Moldova are nevoie vine de la centrala de la Cuciurgan ”MoldGRES”, din regiunea transnistreană, care aparține concernului rus Inter Rao EES. Centrala funcționează cu gaz natural livrat de compania Tiraspoltransgaz, care la rîndul său primește gazul de la firma de stat Moldovagaz. Desigur, lanțul acesta are ca furnizor primar Gazprom. Energia electrică generată de centrala de la Cuciurgan pleacă spre Moldova prin intermediul companiei de distribuție despre care am pomenit mai sus, Energokapital.

Experții au arătat că toată această schemă este una controversată și care funcționează contra intereselor Republicii Moldova. Asta pentru că autoritățile de la Chișinău importă energie pentru care plătesc de două ori. Mai întîi, prin faptul că Moldovagaz plătește către Gazprom pentru gazul livrat, iar datoriile acumulate în acest moment sunt de circa 6,5 miliarde de dolari. Apoi, Moldovagaz livrează gaz către Tiraspoltransgaz, firmă controlată de regimul transnistrean, numai că aceasta nu plătește deloc pentru această resursă. (Scurtă paranteză: din datoria totală a Moldovei către Gazprom, 5,8 miliarde dolari sunt bani neachitați de către Tiraspol).

Tiraspoltransgaz vinde gaz natural către centrala de la Cuciurgan, iar aceasta energie electrică către Energokapital, care apoi o livrează Moldovei.

”Sectorul energiei electrice din Republica Moldova rămâne vulnerabil și slab dezvoltat din cauza corupției, a dependenței de furnizori nesiguri și capabili de abuz de poziție dominantă, dar și a liberalizării nefinalizate” Sursa aici.

[big]Expertul în energetică Sergiu Tofilat spune că ”băieții șmecheri” de la Tiraspol și Chișinău au creat această schemă complicată, care permite nu doar obținerea de profituri pentru acționarii firmei de distribuție (despre care vom vedea mai jos cine sunt) ci și susținerea regimului separatist din regiunea transnistreană. Detalii complete despre schemă se găsesc aici.

Rapoartele financiare arată că Energokapital a încasat în 2015 din „exportul” de energie electrică 222 milioane de dolari, dintre care 129 milioane de dolari ajungeau la Tiraspoltransgaz,  55 milioane de dolari – la MoldGRES, iar profitul brut era de 39 milioane de dolari.

Până în anul 2014, Moldova își asigura necesarul de energie electrică din Ucraina și de la centrala de la Cuciurgan. Numai că la sfîrșitul acelui an, Kievul a sistat exportul către Moldova deoarece se confrunta cu probleme în asigurarea energiei pentru proprii cetățeni, în contextul conflictului din regiunea Donbass.

Acesta este momentul în care în joc apare Energokapital. Firma este fondată pe 16 octombrie 2014. Extrem de repede, în doar trei zile, primește licență de export din partea Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), asta deși termenul normal era de 15 zile.

Energokapital vinde moldovenilor energie electrică la același preț ca și MoldGRES, însă achita un preț mai mic pentru gazul primit de la Tiraspoltransgaz, iar banii obținuți din această diferență ajungeau la cei implicați în această „afacere”.

Presa a relatat deja că în spatele Energokapital sunt firme off-shore, cu acționari necunoscuți, care ar avea legături și cu furtul de circa un miliard de dolari din trei bănci moldovenești.

Imagine din Tiraspol / Foto: Sandu Tarlev – Moldonova.eu

În presa din Transnistria au apărut imagini cu dispoziția de plată care arată că prin intermediul Victoriabank  a fost transferată suma de 19,2 milioane de dolari către compania off-shore Ornamental Art Limited din Hong Kong, care avea conturi în banca ABLV Bank, implicată în ”furtul secolului”. De asemenea, fostul lider autoproclamat de la Tiraspol, Evgheni Șevciuk, deține mai multe firme înregistrate la aceeași adresă (Tiraspol, stradela Truda, bloc 7) la care este și cea a Energokapital, iar acum noua administrație a declanșat o investigație privind schema exportului de energie electrică.

Potrivit lui Sergiu Tofilat, faptul că autoritățile de la Chișinău știu că datoriile la gazul livrat de Gazprom cresc semnificativ, însă desi au pîrghiile necesare, nu fac nimic pentru a lichida schema Energokapital prin stoparea alimentării cu gaz a Tiraspoltransgaz.

„Viteza cu care a fost înregistrată Energokapital, faptul că Moldovagaz nu a întrebat cu cât cumpăra MoldGRES gazul de la Tiraspoltransgaz și că nu a fost inclusă în noua lege privind energia electrică recomandarea Secretariatului Comunității Energetice Europene privind indicarea prețului gazului pentru producerea curentului, ca o condiție pentru selectarea furnizorului, demonstrează că guvernanții sunt interesați în funcționarea acestei scheme”, consideră Tofilat.

În replică, reprezentanții Ministerului Economiei spun, referitor la Energokapital, că aceasta a fost compania care a oferit cel mai bun preț de furnizare a energiei electrice, iar „ministerul adoptă politici și nu încheie contracte”. Ei au spus că nu au prevăzut în noua lege care ar asigura transparență și corectitudine în selectarea companiei care va livra energie electrică cerința privind prezentarea prețului de achiziție a gazului deoarece „este complicat și foarte greu de asigurat acest proces”.

Dacă actuala situație continuă, Moldova se va confrunta cu riscuri majore, spun analiștii.

Cea mai rapidă și eficientă cale de a scăpa de dependența energetică față de Rusia și a de a elimina totodată riscurile ce țin de asigurarea securității energetice este interconectarea cu sistemul din România.

Centrul Analitic „Expert-Grup” și „Expert-Forum”din România au prezentat pe 19 ianuarie un studiu referitor la posibilitățile de interconectare dintre cele două țări. Reformarea Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică, asigurarea transparenței în achiziționarea energiei electrice, crearea unei burse unde să fie organizate licitații corecte, interzicerea intermediarilor care au acționari în offshore și reevaluarea proiectelor de interconectare energetică de către Comunitatea Energetică Europeană sunt doar câteva dintre măsurile care trebuie întreprinse pentru ca Republica Moldova să aibă acces la energia electrică de peste Prut.

Cele două proiecte fezabile care ar aduce în Moldova curentul din România ar costa circa 194 milioane de euro.

Experta din România, Otilia Nuțu, a declarat că nimeni nu va veni pe o piață în care regulile de joc nu sunt corecte și s-a arătat mirată că Energokapital deține licență în condițiile în care are datorii istorice la gaz.

Rămîne de văzut ce se va întîmpla în continuare.

Un rezumat în limba engleză a acestui articol poate fi citit aici.

Sinopsis
Virginia Nica

Virginia Nica este o jurnalistă din Chișinău. Acest articol a fost realizat în cadrul unui proiect finanțat de Black Sea Trust for Regional Cooperation- A Project of the German Marshall Fund. Opiniile exprimate în acest material nu reprezintă neapărat poziția Black Sea Trust, the German Marshall Fund, sau a partenerilor săi.

SHOWHIDE Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.