Unde va fi viitoarea fabrică VW în Balcani?

Bulgaria și-a îmbunătățit oferta către concernul Volkswagen și speră că va câștiga competiția cu Turcia pentru amplasarea unei viitoare uzine de automobile în Balcani

De mai bine de un an, se tot vorbește de o investiție de miliarde de euro pe care producătorul auto german Volkswagen ar intenționa să o facă în estul Europei. Ar fi vorba de 1,4 miliarde de euro, de 5.000 de noi locuri de muncă și de exporturi mai mari cu 4,5 miliarde de euro anual pentru țara care va fi aleasă.

VW a anunțat în noiembrie anul trecut că vrea să deschidă o nouă fabrică în care vor fi produse mai multe din mărcile auto aflate în portofoliul său. Locul: undeva în „Europa de Est”.

Pe lângă Bulgaria și Turcia, și-au făcut speranțe România, Serbia și Macedonia, toate încercând să ofere argumente pentru a atrage investiția VW. Până acum, concernul german nu a anunțat nicio decizie privind locul unde va fi construită fabrica, existând doar speculații că primele autoturisme vor ieși de pe banda de producție a noii fabrici cândva în 2023.

Săptămâna aceasta, Sofia a anunțat că speră că va atrage VW. „Bulgaria și-a îmbunătățit oferta către concernul „Volkswagen”și speră că va câștiga competiția cu Turcia pentru amplasarea uzinei de automobile”, a anunțat ex-președintele Rosen Plevneliev, care conduce grupul bulgar de negociatori, citat de Radio Europa Liberă.

Plevneliev a spus că cheltuielile de producție vor fi mai mici în Bulgaria decât în Turcia. În favoarea variantei bulgare sunt factori precum respectarea drepturilor sindicale și a normelor europene de protecția muncii și a mediului.

„Suntem pe linia dreaptă finală. Cursa va continua până când una din cele două țări va semna contractul cu „Volkswagen”. Alegerea Bulgariei va întări pozițiile Uniunii Europene și a Germaniei în Balcani”, a adăugat Plevneliev.

El a avertizat că eventuala alegere a Turciei, țara cu multe probleme, va reprezenta „un semnal foarte rău către toți oamenii cu gândire democratică din Balcani”. „Vom pierde iluzia că drepturile omului contează, nu banii unui dictator”, a mai spus ex-președintele, care întreabă cine va garanta investiția germană dacă relațiile turco-germane intră într-o criză de genul celei din 2016.

Publicația germană „Franckfurter Algemeine Zeitung” constată că Plevneliev nu mai joacă un rol atât de important în politica bulgară așa că își poate permite să vorbească într-un mod direct spre deosebire de primul ministru Boiko Borisov, care este foarte atent în comentariile sale la adresa președintelui turc Recep Tayyp Erdogan.

Legat de aceasta, analistul Mihael Martens amintește de temerile Sofiei ca Erdogan ar putea deschide frontiera cu Bulgaria pentru miile de migranți ilegali aflați în țara sa.

Martens constată că bătalia pentru cea mai mare investiție germană în Balcani pare decisă în favoarea Turciei, însă Bulgaria nu renunță. Decizia finală va fi una economică ci nu politică.

Mulți investitori străini în Bulgaria se tem că o eventuală investiție a concernului german va atrage cadrele cu înalta calificare și va ridica cheltuielile cu forța de muncă.

Premierul Borisov a declarat că dacă nu reușește cu „Volkswagen”, Bulgaria are șanse reale de a atrage producători auto din Coreea de sud sau Japonia.

Au loc tratative cu KIA și cu Hundai. Cea de a doua companie va putea investi 1,5 miliarde într-o uzină pentru baterii cu mare putere destinate automobilelor electrice.

O posibilă investiție japoneză a fost discutată în cadrul unei întâlniri a premierului Borisov cu ministrul de externe Taro Kono.

 

Sinopsis
Sinopsis

Informație și analiză din regiunea țărilor riverane Mării Negre și a Balcanilor.

SHOWHIDE Comment (1)

Leave a Reply

Your email address will not be published.