Mai curînd tradiționalist, evlavios, patriot cu certitudine, nu foarte interesat de sport sau de mediul online… cam așa arată portretul moldoveanului generic, conform unor sondaje realizate de compania Magenta Consulting
În Moldova, anul 2019 a adus două guverne, au avut loc alegerile locale, iar economia țării nu pare să fi făcut vreun salt major spre bine; populația tinde să scadă, deși se pare că a pierdut poziția de țară cu cea mai rapidă scădere a populație, întîietatea aparținând acum Bulgariei, se arată într-o analiză publicată de Magenta Consulting.
Modern sau tradiționalist?
Cum intră moldoveanul în noul deceniu, mai modernizat sau tradițiile rămân a fi importante și infiltrate adânc în subconștientul nostru mioritic?
În timp ce în țările dezvoltate shopping-ul online prevalează, în 2019 am aflat că moldovenii nu preferă să comande haine online, nu joacă video games, 63% nu fac sport, iar 41% din adulții din Moldova declară că nu accesează deloc internetul.
Însă, cel puțin la populația urbană, crește sentimentul de sustenabilitate și protecție a mediului. În 2011, 17% din populația urbană din Moldova separa gunoiul, iar jumătate l-ar fi sortat dacă ar fi avut posibilitatea.
Opt ani mai târziu sondajul demonstrează că numărul acestora s-a mărit de patru ori: 72% dintre chișinăuieni obișnuiesc să sorteze gunoiul, 24% o fac cu fiecare tip de gunoi și 48% – parțial (unele sticle, cutii etc).
În schimb, moldoveanul tradiționalist bea zilnic cafea, sărbătorește cu religiozitate Paștele (9 din 10 merg la biserică pentru a sfinți pasca și ouăle), serbează Ziua copiilor și 8 martie. O treime din moldoveni citesc presa scrisă, preferă să meargă personal la magazin unde, dacă e vorba de produsele alimentare, peste 50% citesc neapărat eticheta acestora sau măcar a unora dintre ele.
Conform unei analize cu referire la gradul de evlavie a țărilor europene, realizată de către acei de la Pew Research Center, România este pe primul loc, fiind cea mai religioasă țară europeană, potrivit celor cinci criterii după care s-a desfășurat cercetarea.
Republica Moldova este pe locul 5 din 34 de țări participante. Iar la criteriul de frecvență a rugăciunii, Moldova este pe primul loc.
Nu în ultimul rînd, 90% dintre moldoveni se consideră patrioți într-o oarecare măsură. Datele demonstrează că, odată cu vârsta, tendința de a se declara cu siguranță patriot crește.
Astfel, în timp ce 53% dintre cetățenii din grupa de vârstă 18-29 de ani spun că sunt cu siguranță patrioți, 64% dintre persoanele cu vârsta între 30- 49 de ani și 71% cu vârsta de peste 50 de ani pretind aceeași stare.