Ba a susținut diferite teorii conspiraționiste sau măsuri de nesupunere civică. Ba a făcut diferite jocuri politice promovând mesaje propagandistice pro-ruse. În Republica Moldova, cea mai importantă biserică, subordonată canonic Patriarhiei de la Moscova, a făcut un joc duplicitar, odată cu instituirea stării de urgență în contextul pandemiei de coronavirus.
În Republica Moldova, Biserica se bucură de cea mai mare popularitate și credibilitate în rândul populației, care se declară în proporție de circa 96% creștin-ortodoxă. Credincioșii își asumă, în cea mai mare măsură, apartenența la Mitropolia Chișinăului și a Întregii Moldove, aflată sub jurisdicția Patriarhiei Moscovei, în timp ce restul se află sub oblăduirea Mitropoliei Basarabiei, subordonată canonic Patriarhiei Române.
În contextul actualei pandemii de coronavirus, analiștii au constatat că nu a fost decât o chestiune de timp până ce Mitropolia Moldovei s-a raliat, din diferite motive, campaniilor de dezinformare purtate de Rusia împotriva Occidentului ca și colportării narativelor propagandei rusești.
„Mitropolia Moldovei s-a implicat în modul cel mai direct în această campanie de dezinformare, de manipulare și promovare a narativelor rusești. Și acest lucru nu este o noutate pentru actuala conducere de la Kremlin, biserica este un element al „soft power-ului”. Biserica rusă este în totalitate subordonată statului și face jocurile acestuia”, este de părere analistul politic al IDIS „Viitorul” de la Chișinău, Ion Tăbârță.
Vârful de lance al acestei campanii de dezinformare a fost Episcopul de Bălți și Fălești, Marchel, cleric care s-a remarcat în ultimii ani ca un activ agent electoral pentru forțele politice proruse și conservatoare din Republica Moldova.
„Nu mai suntem în Evul Mediu, dar abordările unor fețe bisericești sunt de acest gen și cred că intenționat biserica rusă nu se reformează, nu se modernizează, pentru că statului rus îi convine o astfel de biserică conservatoare și o biserică care să îi servească interesele”, a mai spus Tăbârță.
Sunt mai multe exemple în acest sens. La mijlocul lunii mai 2020, episcopul Marchel a lansat inițial un videoclip în care promova o serie de teorii ale conspirației ce făceau referire la șeful Microsoft Bill Gates, pretinsul pericol provenit de la antenele 5G și de la vaccinare, cu scopul de introducere a unui microchip prin care oamenii ar fi controlați de „oculta mondială”.
„Fugiți de vaccin! Nu îl primiți, căci vaccinul este punctul final al globaliștilor sataniști pentru care ei și au născocit coronavirusul atribuindu-i caracteristici mult mai strașnice decât ele sunt într-adevăr. Vaccinul propus de globaliști și reclamat tot pe banii lor, să nu vă pară că este o pomană. Este capcana ce ne lipsește pe noi de libertate, ca dar sfânt”, îndemna Marchel.
Angela Grămadă, expertă pe spaţiul post-sovietic și președinte al think tank-ului Experts for Security and Global Affairs (ESGA) a declarat că mesajul înalților clerici a fost mai degrabă unul dual.
„M-a impresionat cum aceste fețe bisericești au continuat să apere poziția Mitropoliei. Au susținut în continuare că au procedat corect și au continuat să se victimizeze, dar și să promoveze aceleași mesaje conspiraționiste, apelând la studii neverificate despre impactul 5G, despre cipizare, despre coordonarea mondială a vaccinării obligatorii. Asta chiar dacă au fost constrânși să recunoască faptul că virusul există și este periculos. Acest lucru este foarte grav”, a declarat ea.
De menționat că lansarea video-ului cu Marchel a avut loc în paralel cu lansarea la Chișinău, în spațiul mediatic, a unui video în care președintele Igor Dodon este filmat în timp ce se pare că primea de la Vladimir Plahotniuc, o culiocă (pungă de plastic) cu bani. Situația din urmă a generat multă dezbatere politică în Moldova, dar lucrurile sunt departe de a fi clare sau rezolvate în acest moment.
Teorii ale conspirației pe „cipizare”
La doar câteva zile după aceea, pe 19 mai, Mitropolia Moldovei a venit cu un comunicat de presă în care oficializa opiniile episcopului Marchel.
În argumentarea tezei împotriva unei pretinse campanii oculte orchestrate de Bill Gates de „chipizare” a oamenilor cu articole din presă și citări ale unor politicieni extremiști sau prin trunchieri ale declarațiilor unor demnitari din țări europene.
În „adresarea” sa, sinodul mitropoliei supuse canonic patriarhiei ruse cerea premierului I. Chicu, președintelui Igor Dodon și președintei parlamentului, Zinaida Greceanîi, să nu oblige populația să se vaccineze contra virusului COVID-19, în cazul în care un asemenea vaccin va fi elaborat. Preoții ortodocși se tem că, odată cu noul vaccin, în organismul uman pot fi introduse „nanocipuri” sau alte „dispozitive” cu efecte adverse.
”Este obligatoriu de a enunța și ideea că vaccinarea reprezintă și un pericol de microcipare sau introducere în organismul uman a altor dispozitive străine lui. Opinia publică din multe state europene protestează contra obligativității vaccinurilor, mai ales a vaccinului contra COVID-19, deoarece le consideră o cale prin care sistemul antihristic mondialist dorește să introducă în corpurile oamenilor microcipuri cu ajutorul cărora să-i poată controla, prin intermediul tehnologiei 5G. (…)
Bill Gates este considerat principalul responsabil pentru crearea tehnologiei de microcipare a populației, prin intermediul unui vaccin care să introducă în trup nanoparticule care reacționează la undele transmise de tehnologia 5G și permit sistemului să îl controleze pe om de la distanță”, se mai arată în document .
Se mai consideră că tehnologia 5G, în combinație cu anumite vaccinuri administrate în China și Italia au și stat la baza apariției acestui virus care a întors pe dos întreaga planetă, mai susțin autorii documentului, afirmând și că a început microciparea în masă a populației din Europa.
„Vaccinarea populației (anti-COVID-19), precum și orice intervenție medicală să fie efectuată pe principii benevole, doar cu consimțământul și informarea corectă a pacientului (inclusiv și transparența componenței vaccinului și a posibilelor efecte adverse), cu respectarea prevederilor Convenției pentru protecţia drepturilor omului şi a demnităţii fiinţei umane în ceea ce priveşte aplicaţiile biologiei şi ale medicinei, de altfel, ratificată de către Republica Moldova”, scria Mitropolia Moldovei.
În ciuda opiniilor de mai sus ale bisericii majoritare, coronavirusul a lovit puternic R. Moldova. Oficial, la începutul lunii iulie, erau peste 16,000 de cazuri de infecție cu COVID-19, iar numărul deceselor a depășit deja 550 de cazuri. De asemenea, numărul medicilor infectați a depășit 2.400, ceea ce reprezintă una dintre cele mai mari rate din Europa.
Observatorii independenți cred că mesajele conspiraționiste promovate de Mitropolia Moldovei se încadrează în narativul rusesc. „Aceasta este o acțiune tipică unei Biserici de cult ortodox – care ține de Patriarhia Rusă -, să conteste tot ceea ce este nou sau tehnologizat, sau ce vine din Occident”, este de părere analistul Victor Gotișan.
Antenele „antihriștilor”
În strânsă legătură cu presupusele – la acest moment – campanii de vaccinare, Mitropolia Moldovei a preluat un alt narativ complementar al propagandei ruse, respectiv faptul că aceste cipuri ar urma să fie controlate prin tehnologia de tip 5G.
Cele două narative merg mână în mână. Se crează astfel un efect de continuitate și de credibilizare reciprocă.
Experți precum Hanna Linderstal, directorul executiv al companiei suedeze de date Earhart Business Protection Agency, care urmărește dezinformarea online, a declarat pentru Financial Times că primul videoclip care leagă direct coronavirusul de tehnologia 5G a apărut online la începutul lunii ianuarie, sub forma unei prelegeri.
În cadrul acesteia s-a discutat despre influența radiațiilor electromagnetice asupra pandemiilor. „Era într-adevăr înfricoșător să te uiți”, a spus ea. „Începi să te gândești, ar trebui să mă mut în mediul rural?”
Tocmai pe acest public din mediu rural mizează și narativul rusesc despre teoria conspirației, țintind în special oamenii cu acces restricționat la informație și studii elementare sau medii, mult mai predispuși la astfel de campanii.
Ulterior, narativul a fost promovat atât pe rețelele de socializare, cât și în mainstream îndeosebi de către Russia Today, rețea de stații de televiziune în cele mai populare limbi ale lumii, subordonată editorial Kremlinului.
„Opinia publică din multe state europene protestează contra obligativității vaccinurilor, mai ales a vaccinului contra COVID-19, deoarece le consideră o cale prin care sistemul antihristic mondialist dorește să introducă în corpurile oamenilor microcipuri cu ajutorul cărora să-i poată controla, prin intermediul tehnologiei 5G”, se spunea în mai sus menționatul comunicat al Mitropoliei Moldovei.
Clericii moldoveni l-au găsit pe șeful gigantului Microsoft, Bill Gates, drept „principalul responsabil pentru crearea tehnologiei de microcipare a populației, prin intermediul unui vaccin care să introducă în trup nanoparticule care reacționează la undele transmise de tehnologia 5G și permit sistemului să îl controleze pe om de la distanță”.
„Se consideră că tehnologia 5G în combinație cu anumite vaccinuri administrate în China și Italia au și stat la baza apariției acestui virus care a întors pe dos întreaga planetă”, se mai precizează în comunicatul semnat de toți cei șapte episcopi ai Mitropoliei Moldovei, inclusiv de către șeful lor ierahic, Mitropolitul Vladimir.
Pe de altă parte, șeful Direcției control și asistență juridică din cadrul Agenției Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) de la Chișinău, Denis Sitari, a declarat pentru portalul report.md că nu există motive de îngrijorare în legătura cu tehnologia 5G.
El a adăugat că isterizarea populației cu falsuri despre pretinsa cipizare și controlul oamenilor cu ajutorul 5G este un fals. „3G, 4G sau 5G e doar o tehnologie. Antena e antenă. Pur și simplu banda de frecvențe utilizată este diferită. O antenă 5G nu are nimic cosmic în ea”, a explicat Denis Sitari, care a mai completat că pe teritoriul R. Moldova nici măcar nu este instalată o astfel de antenă cu tehnologie 5G.
Teoriile conspirației privind antenele 5G derivă din faptul că acestea au fost lansate la finele lui 2019, acolo unde SUA este lider la mare concurență cu China, iar propaganda rusă a folosit abil această realizare tehnologică pentru a o lega de răspândirea coronavirusului, potrivit publicației americane Slate.
Războiul informațional prin „cyber-biserică”
Analiștii politici sunt de părere că acest gen de mesaje ale Mitropoliei Moldovei se pliază pe un narativ prestabilit și sunt coordonate strâns cu Moscova.
„Mitropolia Moldovei nu face altceva decât să urmeze indicațiile și politica Patriarhiei Ruse în acest sens, a cărei parte este. Biserica nu a fost în acest sens decât un instrument al politicului prin care s-a propagat dezinformarea, narativele construite undeva în laboratoarele Kremlinului și teoriile conspiraționiste gen 5G sau cip-urile”, este de părere analistul Victor Gotișan.
La rândul său, Mihai Isac vorbește despre o strategie comună regională pentru propagarea unor astfel de mesaje în spațiul informațional dominat de Rusia.
„Actele Sinodului Mitropoliei Moldovei din mai 2020 trebuiesc privite în contextul războiului global informațional. Kremlinul folosește cu succes soft-powerul religios în statele CSI pentru a își promova propriul mesaj. Declarații similare au fost luate la diferite nivele în structuri ale Patriarhiei Ruse din Belarus, Ucraina și alte state ex-sovietice”, spune analistul Mihai Isac.
El a adăugat că actele sinodale au fost adoptate mai mult în scop de PR pentru propriul public și ca parte a strategiei globale a Kremlinului.
„Aceste mișcări arată gradul de subordonare tot mai accentuată a Mitropoliei Moldovei față de linia politică impusă de Kremlin. Implicarea Mitropoliei Moldovei în propagarea unor astfel de teorii nu face decât să scadă credibilitatea instituției pe termen lung și îndepărtarea populației de această instituție”, consideră Isac.
În ceea ce privește canalele pe care se difuzează propaganda rusă a Patriarhiei Ruse și a Mitropoliei Moldovei, analistul afirmă că acestea sunt dintre cele mai moderne.
„Patriarhia Rusă și implicit Mitropolia Moldovei folosesc cu succes cele mai noi tehnologii pentru a menține contactul cu adepții, pentru promovarea mesajelor sale dar și în scopuri administrative. Unele dintre cele mai populare conturi de pe rețelele Tik-Tok, Facebook, Odnoklasniki, YouTube ori VKontakte au conținut religios și sunt administrate de clerici ai Patriarhiei”, mai spune Mihai Isac.
Victimele în sutană ale virusului
În toată această perioadă de pandemie, mulți dintre preoții care slujesc Mitropoliei Moldovei au ales să aibă o atitudine mai degrabă sfidătoare, să ocolească sau chiar să nu se supună regulilor sanitare impuse de autorități.
Coronavirusul i-a atins chiar și pe cei mai aprigi contestatari ai săi. Doi dintre episcopii semnatari ai epistolei prezentate mai sus – Episcopul de Edineț, Nicodim și Episcopul de Bălți și Fălești, Marchel – au fost depistați pozitiv în cursul lunii aprilie, respectiv iunie.
Episcopul Marchel, împreună cu mai mulți preoți din Bălți, s-a îmbolnăvit după ce a participat, pe 3 iunie, la o slujbă în Biserica Sfinților Împărați Constantin și Elena din Bălți.
„Îmbolnăvirea înalților ierarhi pare anecdotică având în vedere pozițiile lor publice anterioare, dar acest fapt nu face decât să demonstreze starea dezastruoasă a sistemului sanitar din R. Moldova. Cei doi ierarhi au avut o formă mai puțin gravă, dar sunt de așteptat și alte îmbolnăviri până la trecerea pandemiei. Trebuie să remarcăm și numărul crescut de îmbolnăviri în rândul preoților din Federația Rusă, câțiva episcopi decedând în timpul pandemiei,” a declarat expertul politic, Mihai Isac.
În general, o bună parte a preoților care slujesc Mitropolia Moldovei au avut o atitudine duplicitară față de pandemie. Din raționamente religoase, economice sau ideologice, unii au eludat regulilele sanitare, iar acest lucru a fost recunoscut și de către Episcopul Ioan de Soroca.
„Este adevărat că în unele parohii au fost prezenți mai mulți credincioși la biserică. Vina nu o putem pune doar pe seama preoților. Preoții nu pot și ar fi contrar misiunii lor să îi îndepărteze pe oameni de a fi prezenți în biserică. Dar credincioșii au perceput mesajul și s-au autoizolat. Vin în număr foarte mic la biserică în perioada aceasta”, spunea episcopul înaintea Paștelui, în cadrul unui interviu pentru publicația „Balkan Insight”.
Politica și biserica fac casă bună
Cu toate acestea, preoții au fost încurajați în aceste demersuri și de către șeful statului, Igor Dodon, care a spus în repetate rânduri că decizia de a merge la slujbele bisericii în plină pandemie este o opțiune proprie.
Mai mult, nici Igor Dodon și nici premierul Ion Chicu nu au purtat adesea mască în această perioadă, ceea ce a transmis un mesaj imagologic greșit către populație, cred analiștii politici.
„Omul care are credință în suflet, acest om are viitor și își stimează și familia și obiceiurile strămoșești. De aceea, să nu uităm de biserică, să venim la biserică, în pofida pandemiei, în pofida la tot, să ne rugăm și cred că vom trece peste toate problemele”, a declarat Igor Dodon pe 20 mai pentru Drochia TV, în timpul unei vizite în teritoriu.
De altfel, Dodon a fost surprins în jurul Paștelui făcându-le promisiuni preoților că a ordonat poliției să nu amendeze preoții care vor încălca legea în privința restricțiilor impuse de pandemie.
În toată această perioadă, Dodon a arătat clemență față de biserică și chiar și față de nerespectarea legii. Totul se poate privi în perspectiva alegerilor prezidențiale, acolo unde Dodon are nevoie de Biserică pentru a o folosi ca agent electoral, în special în mediu rural.
De asemenea, Biserica urmărește beneficii materiale, iar pe linie politico-ideologică este împinsă de la Moscova pentru a sprijini forțele politice cu simpatii prorusești și conservatoare, împotriva celor provestice din R. Moldova.
De asemenea, în opinia analiștilor politici, negarea coronavisului are legătură și cu incapacitatea statului de a face față crizei, iar situația din Republica Moldova este oglinda fidelă, la o scară mai mică, a dezastrului sanitar din Federația Rusă.
„Tot ceea ce face Biserica [Mitropolia Moldove] face parte din soft-power-ul rusesc, pentru că aceste mesaje sunt centralizate și sunt lansate intenționat. Pentru a diminua din impactul negativ al virusului si a faptului că statul nu face față acestuia sunt lansate zvonuri că boala asta nu e serioasă, că nu există, mai nou că nu sunt așa de multe cazuri sau că se primesc bani pentru declararea unor decesuri din cauza virusului etc”, a declarat analistul Ion Tărbârță.
La rândul său, analistul politic cu expertiză în probleme religoase, Victor Gotișan, a precizat că, din păcate, biserica a ales calea contestării virusului și a confruntării, „ceea ce a fost o strategie absolut greșită, iar asta sigur va avea repercusiuni asupra activității sale de viitor”
Costurile văzute de expert constau în special în pierderea unui număr de aderenți din rândul Mitropoliei Moldovei.
„Mitropolia Moldovei era și putea fi un instrument și instituție foarte de folos în lupta cu pandemia, anume aici se putea vedea responsabilitatea sa socială, pentru că e cea mai de încredere și populară instituție din Republica Moldova”, a spus Victor Gotișan.
Tehnica polițistul bun/polițistul rău
În timp ce președintele Igor Dodon încearcă să afișeze o atitudine blajină față de biserică pentru a nu-și strica capitalul politic pe acest segment de votanți, premierul Ion Chicu este folosit pentru a primi din plin toate criticile aduse de biserică în ce privește restricțiile asupra activității bisericii și enoriașilor pe timpul pandemiei.
Astfel, într-o scrisoare deschisă adresată pe 28 aprilie premierului Chicu, Mitropolitul Vladimir spunea: „cerem respectuos temperarea atitudinii dușmănoase și disprețuitoare față de biserică, umilită și îngenunchiată în ultima perioadă”.
Presiunile au urmat și ulterior, când pe 20 mai, premierul Ion Chicu a fost amenințat cu „excluderea din rugăciunile Bisericii” dacă nu relaxează din restricțiile impuse bisericilor, asta după ce anterior Biserica a cerut despăgubiri financiare statului pentru pierderile suferite din cauza restricțiilor din timpul pandemiei.
În replică, Chicu a condamnat mesajele bisericii: „să ne rugăm cu toții pentru luciditatea și sănătatea oamenilor. Inclusiv, a cetățenilor birocrați și angajați ai Bisericii. Această criză ne reamintește cât de important este să restabilim sistemul de educație în țară. Într-o societate elevată asemenea „avertismente” nu ar avea cum să apară”.
Experta Angela Gramadă este de părere că Mitropolia Moldovei pactizează cu forțele politice conservatoare tocmai pentru a-și ține enoriașii aproape, asumându-și aspectele cinice ale dezinformării acestora.
„Biserica nu pentru prima dată adoptă și promovează narative politice sau conspiraționiste. Spun acest lucru cu mare regret, pentru că aș vrea să văd mai multă responsabilitate din partea tuturor celor care formează astăzi societatea în Republica Moldova […] Atunci când este explorată această lipsă de cunoaștere a riscurilor asociate cu această boală, a efectelor pe termen lung, atunci când totul este nesigur, este mai ușor să controlezi starea emoțională a oamenilor, să îi vulnerabilizezi și să îi faci dependenți”.
Pelerinaje în pandemie: între PR și ignoranță sanitară
În ciuda apelurilor la distanțare socială și, respectiv, restricționarea oamenilor în biserici pe cât este posibil, pentru a nu împovăra și mai mult sistemul medical precar al R. Moldova, o parte din preoți au găsit o oportunitate de a-și face imagine în timpul acestei crize.
Primul dintre ei a fost Episcopul de Ungheni și Nisporeni, Petru. Însoțit de alți doi preoți, acesta a făcut, la începutul lunii aprilie, înconjurul R.Moldova cu un avion privat de mici dimensiuni pentru a se ruga și a scăpa țara de pandemia de COVID-19.
„Lumea are nevoie de rugăciunea, Țara are nevoie de rugăciune, oamenii au nevoie să-și sporească credința și să înmulțească rugăciunea către Dumnezeu-Vindecătorul, către Maica Domnului, Ocrotitoarea noastră și către toți sfinții”, se preciza într-un comunicat al Episcopiei de Ungheni.
Ulterior, la mijlocul lumii lunii circa 100 de pelerini în frunte cu preotul Anaoltie Cibric, au pornit pe jos într-un „Drum al Crucii” terestru, fără a respecta condițiile impuse de pandemie. De ce nu purtați masca? era întrebat un participant la marș. ”Eu nu sunt câine să port botniță. Eu sunt om […] Eu nu cred în medici, eu mă tem doar de Dumnezeu”, spunea acesta.
Experții spun că Biserica ar trebui să se lanseze mai mult în campanii sociale, decât în astfel de exerciții de imagine.
„În loc să organizeze campanii de informare și sensibilizare pentru a promova măsurile de igienă, implicit de a respecta recomandările medicilor, Mitropolia Moldovei organizează tururi aeriene și terestre împotriva Covid-19”, spune Victor Gotișan.
El a adăugat că și la nivel global Biserica Ortodoxă pierde teren constant din pricina lipsei de viziune pe dimensiunea socială și a ajuns undeva la 230 milioane de adepți, în timp ce Biserica Calotică și-a reorientat menirea și este în creștere ca număr de enoriași, pe lângă cei 1,4 miliarde pe care îi are deja.
„Acțiunea Episcopului de Ungheni a avut o componentă socială, pentru a demonstra adepților că biserica ortodoxă este alături de ei. Recentul marș de inițiat de mai mulți preoți și adepți, inclusiv controvesatul Anatol Cibric, reprezintă un pericol epidemiologic mult mai mare, având în vedere că traversează foarte multe localități. Marșul organizat de clericul Mitropoliei Moldovei, care a patronat și acțiuni antisemite în urmă cu câțiva ani, este organizat cu acceptul tacit al conducerii Mitropoliei dar și al autorităților care i-au furnizat și escortă de poliție”, crede și analistul Mihai Isac.
La rândul său, Episcopul Ioan de Soroca a explicat într-un interviu pentru „Balkan Insight” că este vorba despre o acțiune în premieră în R. Moldova, un fel de „drum aerian al Crucii”.
„La baza acestei procesiuni cu sfintele icoane, stă faptul că în perioade de secetă așa se proceda în trecut. Credincioșii în frunte cu preoții merg în jurul localităților săvârșind rugăciuni și implorând mila lui Dumnezeu. Preasființia sa Petru de Ungheni și Nisporeni a preluat și exemplul Preafericitului Onofrie Întâi al Bisericii Ortodoxe din Ucraina”, spunea Episcopul Ioan.
El a adăugat că și Preafericitul Patriarh Kirill al Moscovei și a Întregii Rusii a făcut înconjurul Moscovei cu un automobil și că mai mulți ierarhi eparhioți ai bisericilor ruse și ucrainene au săvârșit același drum al crucii, fie aerian, fie terestru.