Istoria rămîne un teritoriu sensibil. Mai ales cînd se pune problema predării lecțiilor istoriei
România. Noul manual de ”Istoria Evreilor. Holocaustul”. Din această toamnă, elevii de clasa a XI-a vor studia „Istoria Evreilor. Holocaustul”, ca disciplină obligatorie. Predarea se va face o oră pe săptămînă, pe durata unui an, la clasele: a XI-a, cursuri de zi, învățămînt liceal și profesional și învățămînt liceal seral, filieră tehnologică și respectiv a XII-a, învățămînt profesional special, învățămînt special ciclul superior al liceului, filiera tehnologică și învățămînt liceal seral, filieră teoretică.
Conform programei disciplinei, conținutul îi va ajuta pe elevi să înțeleag mai bine originea, cultura și tradițiile evreilor din România. Totodată, se dorește cultivarea memoriei și învățarea toleranței ca forme de asumare a propriei identități. „Noul curriculum propune elevilor nu doar cunoașterea istoriei evreilor și a momentelor tragice petrecute la jumătatea secolului trecut, ci și dezvoltarea unor valori umaniste și al toleranței, respectiv atitudini specifice cetățeniei democratice care trebuie formate și consolidate pe parcursul anilor de liceu. Programa cuprinde conținut care va ajuta elevii să înțeleagă mai bine originea și cultura evreilor, provocările contemporane (antisemitism, xenofobie, genocid și amenințările la adresa normelor și a valorilor democratice) și memoria Holocaustului în secolul al XXI-lea”, a spus ministrul Educației, Ligia Deca, citat de Hotnews
.
Deși a participat la realizarea manualului, Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel” acuză că nu a mai fost consultat din luna aprilie în calitatea sa de colaborator al Ministerului Educaţiei, astfel că s-a retras din grupul de lucru. Institutul „Elie Wiesel”, în urma consultării experților care îl reprezintă în grupul de lucru, a notificat CNPEE asupra modalității neconforme de a solicita o nouă opinie grupului de lucru precum și faptul că unele modificări reprezintă inadvertențe față de scopul şi valorile care au stat la baza promovării acestei discipline. Astfel, Institutul a comunicat că nu participă la această nouă rundă de consultări și, în cazul aprobării noii variante, se va retrage din grupul de lucru.
Rusia. Manualul despre Occidentul cel rău și Ucraina nazistă. De la 1 septembrie, în toate şcolile din Rusia vor fi folosite manuale actualizate pentru clasele a X-a şi a XI-a. Cartea de istorie actualizatăprezintă propagandistic războiul din Ucraina și ura întregii lumi față de Rusia, relatează Deutsche Welle
.
„Capitolele despre anii ’70, ’80, ’90 și începutul anilor 2000 au fost complet prelucrate și, în principiu, nou redactate și a fost adăugată perioada din 2014 până în prezent, inclusiv operațiunea militară specială”, a explicat Vladimir Medinschi, consilierul preşedintelui rus, la conferinţa de presă susţinută cu ocazia prezentării noului manual. Rusia continuă să denumească războiul din Ucraina drept „operațiune militară specială”.
Autorii manualului susţin teza conform căreia „Occidentul are ideea fixă de a destabiliza situaţia internă din Rusia”. Ei prezintă pe larg mai multe evenimente care să justifice invazia Rusiei în Ucraina: de la căderea fostei Iugoslavii, parte din „scenariul distrugerii Rusiei, pe care NATO îl pregătise după modelul aplicat în Iugoslavia”, pînă la evenimentele din Georgia, unde „guvernul pro-american al preşedintelui Mihail Saakaşvili a atacat Osetia de Sud, care avea de secole o istorie comună şi relaţii de prietenie cu Rusia”, la distrugerea monumentelor sovietice din Europa de Est şi la „renaşterea naţional-socialismului” în ţările Baltice şi, în final, la apariţia „neo-nazismului ucrainean”.
Autorii manualului consideră că asistă la „crunte violenţe naţionaliste, culturale şi lingvistice exercitate de o minoritate agresivă împotriva majorităţii”. În manual se mai poate citi că scopul colaborării dintre statele europene şi SUA cu Ucraina „nu reprezintă sprijinirea Ucrainei pentru a deveni mai puternică, ci slăbirea Rusiei” şi că „actuala juntă ucraineană” a preluat puterea în urma „revoltei sângeroase din 2014”. Autorii cărţii de istorie se mai referă şi la dorinţa Ucrainei de a adera la NATO. Ei consideră că acesta a fost ultimul punct care a dus la declanşarea aşa-numitei „operaţiuni militare speciale”. Capitolul este prezentat cu patos propagandistic: „Ceea ce ar reprezenta probabil sfârşitul civilizaţiei. Aşa ceva nu are voie să se întâmple”.
Scopul aşa numitei „operaţiuni militare speciale” este, în varianta autorilor, „protejarea regiunii Donbass şi apărarea pro-activă a siguranţei Rusiei”. Capitolul despre istoria contemporană se termină cu informaţii despre „agenţii străini” şi cu un elogiu adus „eroilor operaţiunii militare speciale”.