Cu doar cîteva luni înainte de războiul pornit de Rusia, doi tineri întreprinzători ucraineni au lansat o afacere bazată pe un mod inedit de producere hîrtiei dar și pe o nouă cultură de consum a produselor din hîrtie
Era cîndva pe la începutul anului 2019, cînd doi tineri ucraineni au început să viseze că vor schimba lumea. Cel puțin lumea hîrtiei, sperau ei. Unul era Valentin Frecka, un specialist biotehnolog pasionat de tehnologiile de producere a hîrtiei și care experimenta de ceva ani cum să îmbunătățească procesul de realizare a hîrtiei din… frunze uscate. Progresa în acest sens, iar prototipurile pe care le realiza era tot mai bune. A contat însă momentul întîlnirii cu Alexander Sobolenko, un tînăr întreprinzător cu vădite abilități manageriale.
Împreună au înființat, cu doar cîteva luni înainte de începerea războiului din Ucraina, o companie pe care au numit-o Releaf Paper
.
”Firma noastră nu s-a născut nu din faptul că era o cerere pe piață, ci din oportunitate. Valentin explora deja proprietățile diferitelor fibre de iarbă, paie, frunze uscate pentru a găsi o sursă pentru producerea hârtiei. În acest fel, el încerca să înlocuiască utilizarea pastei fabricată din lemn și să reducă la minimum defrișările în scopul fabricării hârtiei. Ulterior, tehnologia sa unică a creat o viziune pentru Releaf Paper: producerea de hârtie din deșeuri verzi, fără a afecta mediul înconjurător”, spune Sobolenko.
Procesul tehnologic folosit la Releaf necesită, conform companiei, de trei ori mai puțină energie și de 15 ori mai puțină apă în comparație cu procesul tradițional de fabricare a hârtiei. Nu se folosesc substanțe chimice dăunătoare în acest process, iar emisiile de CO2 în timpul producției sunt mai mici cu 78% decât în mod clasic. În plus, salvăm 17 copaci la fiecare tonă de hârtie produsă din deșeuri verzi.
”Toate acestea fac din hârtia Releaf cea mai sustenabilă hârtie din lume”, adaugă Sobolenko.
Date tehnice
Materia primă, respectiv frunzele uscate, este preluată de la primării, ce o colectează din parcuri și de pe străzi. Frunzele sunt apoi spălate, uscate, măcinate și granulate. Apoi sunt prelucrate printr-o tehnologie specifică, o combinație de tratament chimic și termomecanic.
Izolarea fibrelor din biomasă are un randament mediu de 42%. Asta înseamnă că este nevoie de 2,3 tone de frunze pentru a produce o tonă de hârtie. Din 1 tonă de hârtie se pot produce 30.000 – 40.000 de pungi de hârtie.
Datorită structurii fragile a frunzelor, consumul de energie în timpul procesului de producție este de trei ori mai mic, iar consumul de apă este de 15 ori mai mic decât unul clasic.
Produsele Releaf Paper pot fi văzute aici
.
Efectele războiului
Compania Releaf Paper avea clienți încă de la înființare. Însă, în februarie 2022, odată cu invazia rusă în Ucraina, și-a suspendat toate activitățile timp de câteva luni și au fost nevoiți să își schimbe strategia de dezvoltare.
Ulterior, Valentin Frecka s-a mutat în Franța și au decis să continue activitatea de acolo.
”Am pierdut majoritatea clienților locali, dar am salvat majoritatea lucrurilor pe care le realizasem. Acum avem două echipe locale, una ucraineană și cealaltă franceză. Într-o zi sperăm să lansăm o producție uriașă în Ucraina, dar până acum ne concentrăm în principal pe piețele din Europa de Vest”, spune Sobolenko.
Principalii clienți ai Releaf Paper sunt companiile din industria cosmetică și comercianții cu amănuntul.
Anul trecut a primit o finanțare de 2,5 milioane de euro de la Comisia Europeană, după ce a câștigat un program de inovație în domeniul start-up-urilor. CE și-a asumat să finanțeze și o extindere ulterioară a proiectului, în cuantum de până la 10 milioane euro.
Cu ajutorul grantului UE, dar și ca urmare a unor finanțări anterioare de la Google și WWF, obiectivul Releaf Paper este de a înființa unități de producție în două țări europene în termen de cinci ani.
În acest moment, produce doar hârtie kraft, care este utilizată în principal pentru ambalaje.
Pe linia frontului economic
La doar câteva zile după invazia rusă, Releaf Paper a demarat o campanie de strângere de fonduri, iar banii au fost donați armatei ucrainene.
”Au mai fost și alte activități după aceea, dar apoi ne-am concentrat în principal pe cele pe care le facem cel mai bine – să ducem inovația noastră „made-in-Ukraine” în toată lumea. Plătim impozite în Ucraina și, personal, pentru mine, donațiile regulate către fonduri de încredere au devenit o tradiție. Aceasta este linia frontului economic pentru noi și facem tot ce ne stă în putință pentru a câștiga acest război împreună cu Ucraina și în numele Ucrainei”, mai spune Sobolenko.
Planuri pentru viitor? Sunt multe. Deoarece know-how-ul companiei este în producția de celuloză, din 2024 va oferi celuloză ca un produs comercial. Aceasta ar putea fi utilizată atât pentru producția de hârtie, cât și pentru producția de ambalaje.
”Vrem să intrăm și în industria produselor igienice. O parte din activitatea noastră de cercetare și dezvoltare se bazează pe explorarea proprietăților deșeurilor de ananas și pe transformarea lor în materii prime pentru fabricarea de șervețele și hârtie igienică. Am numit-o „flux exotic”, deoarece necesită plasarea producției în țări tropicale. Cu toate acestea, avem câțiva investitori interesați (în principal din Japonia) care doresc să investească în acest domeniu”, mai spune CEO-ul companiei.
Aleksandr Sobolenko încheie spunând că Releaf Paper este interesată de colaborare cu orice țară, acolo unde se pot colecta frunze uscate și unde există cerere de ambalaje durabile.
”Am primit cereri de parteneriat și de la români, dar majoritatea au fost entuziaști fără resursele și expertiza necesare. Odată ce vom vedea un partener interest, cu capacități relevante – vom lua în considerare serios România ca una dintre viitoarele noastre locații”, a mai spus Sobolenko.