În unele țări din Europa de Nord, educația sexuală a fost introdusă încă din anii ’50-’60. În schimb, în țări precum Italia și România, subiectul rămâne unul sensibil. Schimbarea mentalității se va produce lent, deoarece găsirea unui echilibru între necesitatea unei astfel de discipline și respectarea convingerilor tradiționaliste este în continuare o provocare. Un material video de tip Explainer, realizat de către ARTE TV

Un raport recent al UNESCO
scoate la iveală faptul că mai multe țări europene, printre care Italia, România, Polonia, nu includ educația emoțională și sexuală ca materie obligatorie în curricula școlară. Specialiștii avertizează că lipsa acestui tip de educație are consecințe semnificative asupra sănătății și dezvoltării tinerilor.
Potrivit raportului, educația sexuală este fie absentă, fie insuficient tratată în sistemele de învățământ ale unor state europene, în ciuda recomandărilor organizațiilor internaționale. România se numără printre țările în care educația sexuală nu este o materie distinctă, ci doar un subiect opțional, abordat ocazional în cadrul altor discipline precum biologia sau educația pentru sănătate.
În materialul video de mai jos, realizat de către ARTE TV, se pornește de la un caz din Italia, în care în noiembrie 2023 o tânără a fost ucisă de către partenerul său. Numai în acel an au fost în Italia 106 cazuri de femiciduri. De atunci, lucrurile au început să se schimbe – încet, este drept – în Italia, care rămâne totuși o societate patriarhală, unde drepturile femeilor nu sunt pe deplin respectate în condițiile în care lipsește o educație sexuală potrivită, adaptată societății de azi, în școli.
Consecințe alarmante
Specialiștii atrag atenția asupra consecințelor negative pe care această situație le poate avea asupra tinerilor. Printre acestea se numără creșterea numărului de sarcini în rândul adolescentelor, răspândirea infecțiilor cu transmitere sexuală și lipsa de informare privind relațiile sănătoase și consimțământul. Potrivit datelor Eurostat, România înregistrează una dintre cele mai ridicate rate de sarcini în rândul adolescentelor din Europa, fenomen corelat direct cu lipsa educației sexuale în școli.
În plus, lipsa unor informații structurate și corecte despre sexualitate îi expune pe tineri la riscuri precum dezinformarea prin surse nesigure, presiunea socială sau comportamentele nesănătoase în relații. Experții subliniază că o educație sexuală adaptată vârstei și bazată pe știință ar putea contribui la reducerea acestor probleme și la dezvoltarea unei generații mai bine pregătite pentru viața de adult.
Reacții și posibile soluții
În fața acestor constatări, UNESCO recomandă statelor membre să introducă educația sexuală ca materie obligatorie, într-un format accesibil și adaptat vârstei elevilor. De asemenea, susține că implicarea profesorilor pregătiți și utilizarea unor materiale didactice adecvate sunt esențiale pentru succesul unui astfel de program.
În România, subiectul educației sexuale a fost dezbătut intens în ultimii ani, dar fără a se ajunge la o concluzie clară privind includerea sa obligatorie în școli. În timp ce unii politicieni și reprezentanți ai societății civile susțin necesitatea acestei materii, alții se opun, invocând motive religioase sau culturale.
Cu toate acestea, specialiștii în educație și sănătate publică insistă că lipsa educației sexuale are efecte negative directe asupra tinerilor și că este necesară o reformă urgentă pentru a alinia România la standardele internaționale în acest domeniu.
Programul este realizat de către platforma europeană ARTE și este disponibil în 10 limbi în urma unui parteneriat media intitulat EMOVE Hub. Proiectul este coordonat de ARTE și include publicațiile Balkan Insight (BIRN), Sinopsis (BIRN Romania), El País (Spania), Gazeta Wyborcza (Polonia), Internazionale (Italia), Ir, (Letonia), Kathimerini (Grecia), Le Soir (Belgia) și Telex (Ungaria). Parteneriatul media este susținut prin fonduri europene în urma inițiativei DG CNECT „European Media Hubs” din cadrul programului EU’s Multimedia Actions.