Bani, gaze și afaceri

Câteva știri din zona Mării Negre despre cum afacerile (legale, de dorit!) ar putea contribui la dezvoltarea regiunii
Foto: Karsten Wurth / Unsplash
MOLDOVA-TURCIA

# Începînd din 19 februarie, cetățenii Republicii Moldova pot călători în Turcia și cu buletinele de identitate. Astfel, conform Protocolului de modificare a Acordului interguvernamental privind abolirea reciprocă a vizelor cu Republica Turcia, posesorii de documente valide sunt scutiţi de obligativitatea deţinerii unei vize pentru a intra, ieşi, tranzita şi rămâne temporar pe teritoriul Republicii Turcia până la 90 de zile în decursul oricărei perioade de 180 de zile calendaristice. Se estimează că măsura va contribui la dezvoltarea relațiilor economice dintre cele două țări. Turcia este cam al șaptelea partener comercial al Moldovei. În anul 2017, valoarea exporturilor moldovenești în Turcia a fost de 104 milioane dolari, de circa trei ori mai puțin decât importurile din această țară, cifrate la 304,4 milioane dolari.

MOLDOVA-ROMÂNIA

# Lucrările la a doua fază a interconectorului Iaşi-Ungheni-Chişinău au fost inaugurate pe 18 februarie. Proiectul presupune construirea unei conducte de transport gaze naturale cu o lungime de 120 km, trei staţii de predare a gazelor naturale (două în Chişinău şi una în Ungheni, localitatea Semeni) şi dotarea centrului de dispecerizare şi dirijare de la Ghidighici. Reţeaua de transport gaze naturale pe ruta Ungheni – Chişinău reprezintă cea de-a doua etapă a proiectului de interconectare Iaşi – Ungheni – Chişinău. Prima parte a conductei, corespunzând interconectorului Iaşi-Ungheni, a fost pusă în funcţiune în anul 2014 şi prin ea pot fi transportate anual circa 1,5 miliarde metri cubi de gaze naturale.

Dacă oficialii din cele două țări se arată extrem de optimiști că proiectul ar putea fi terminat până la sfârșitul acestui an, experți consultați de SINOPSIS au arătat că în realitate lucrurile vor merge mult mai greu. Mai multe detalii aici.

UCRAINA – ROMÂNIA

# Ucraina va lansa o linie de feribot de-a lungul graniţei cu România, în ideea de a consolida conectivitatea regională, relatează Agerpres. Linia de feribot pe râul Dunărea va fi inaugurată în vara acestui an la noul punct de trecere a frontierei care face legătura între satul Orlovka din Ucraina şi oraşul Isaccea din România, a anunţat Autoritatea portuară din Ucraina.  Graţie lansării acestei linii de feribot, distanţa unei călătorii între Ucraina şi România va fi redusă cu 100 de kilometri şi astfel frontiera dintre cele două state va putea fi trecută fără a fi nevoie de tranzitul pe teritoriul Republicii Moldova.

De asemenea, Autoritatea portuară din Ucraina susţine că linia de feribot va avea o capacitate de transport de 1.000 de camioane şi 250 de autoturisme pentru pasageri pe zi, ceea ce va permite crearea unei noi legături de transport în Europa de Est, atragerea de noi investiţii şi crearea de noi locuri de muncă în regiune.

Sinopsis

Informație și analiză din regiunea țărilor riverane Mării Negre și a Balcanilor.

SHOWHIDE Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.