Compania românească Blue Air și-a vîndut cota de acțiuni deținută la transportatorul național Air Moldova
Info: Blue Air Aviation SRL, care deținea 49 la sută din capitalul firmei Civil Aviation Group SRL, proprietarul Air Moldova, a cedat această participație
Context: Retragerea companiei românești vine în condițiile în care autoritățile de la Chișinău au instituit sechestru pe bunurile Air Moldova. În plus, Blue Air nu și-a îndeplinit niciuna din obligațiile asumate privind achitarea datoriilor și noi investiții la Air Moldova.
#####
În urmă cu un an, Civil Aviation Group SRL din Republica Moldova, care era deținută în proporție de 49% de Blue Air, a preluat compania de stat Air Moldova. Însă, conform Mold-street.com, în ultimele săptămîni Blue Air și-a cedat partea deținută în compania moldovenească, astfel încît în acest moment cetățeanul leton Dzintars Pomers, care este administratorul Civil Aviation Group SRL, deține 49% din acțiuni. Alți doi cetățeni din Republica Moldova, Ianovici Andrei și Melnik Serghei, dețin 51% din companie, respectiv 25,5% fiecare.
Modificarea acționariatului a avut loc între 18 septembrie și 7 octombrie 2019, perioadă în care Agenţia pentru Recuperarea Bunurilor Infracţionale (ARBI) a CNA şi Procuratura Anticorupţie din R. Moldova au aplicat un sechestru în valoare de 301.6 milioane de lei moldovenești pe capitalul Air Moldova, dar și pe cel al Civil Aviation Group SRL.
Blue Air și-a motivat vînzarea cotei companiei pe care o deținea la Air Moldova prin dorința de a se concentra asupra piețelor mai puternic dezvoltate (detalii aici).
Air Moldova se află de ani buni într-o situație financiară delicată, cu mari datorii către creditori și furnizori de servicii. La 31 iulie 2019, datoriile sale erau de circa 270 milioane lei moldovenești, dintre care aproape jumătate către compania Șor-Air Invest.
În actualul context, în care firma care a cumpărat Air Moldova nu pare să aibă resurse pentru reabilitarea transportatorului moldovenesc, experți citați de Mold-street.com recomandă o anulare sau reziliere a contractului de privatizare, instituirea unei administrări speciale pe o perioadă de doi ani și apoi găsirea unui investitor credibil.
Deja, președintele Igor Dodon anunța luna trecută că susține anularea contractului de privatizare încheiat în octombrie 2018.